Thuis bij: Hans Kortenbach
Afgelopen weekeinde ben ik even langsgegaan bij de man die samen met
Cees Piet en Kees Pel verantwoordelijk is voor de luidspreker die bij beiden
thuis staat: Hans Kortenbach. Hans is een zeer kundig bewerker van hout, hetgeen
goed te zien aan de luidspreker- en versterker kasten die van zijn hand komen!
Exclusieve houtsoorten, ingelegde/ingefreesde contrasten met ander hout, hout
in rondingen zetten etc etc, het lijkt wel of dat dat de uitdaging alleen nog
maar interessanter kan maken... Al met al zeer luxe kasten met fantastisch mooie
afwerkingen. Hans woont mooi "achteraf", met een groot weiland als achtertuin,
waarin de aanbouw van zijn woonboerderij staat, die als luisterruimte dienst
doet. Luisterruimte is hier niet helemaal de juiste benaming, er kan beter gesproken
worden van een demonstratieruimte, daar Hans ook importeur is van de PHY-HP
producten! De kasten van zijn hand zijn dan ook voorzien van PHY units. Normaliter
heeft hij kasten staan met de 20cm PHY unit erin, deze keer waren er net 2 kasten
klaar met de 30cm PHY, de KM-30. De uitnodiging om te komen luisteren werd dan
ook met beide oren aangegrepen!
Hans heeft als versterker de Audio Note kit One staan, nagenoeg in originele
staat (op een voeding modificatie na - Elna's!). De originele eindbuizen waren
echter al snel vervangen door mooie AVVT 300B globes. Ook de originele 6SN7
is vervangen door de ECC32. Geen exclusieve modificaties dus. De eindtrafo's
van AudioNote zijn van origine 2K5 naar 4 of 8 ohm, de KM 30 van PHY-HP is plm
16ohm. Hans heeft de Auris aangesloten op de 8ohm tap hetgeen voor de 300B in
een belasting resulteerd van plm 5K... Niet optimaal voor maximale vemogensafgifte,
wel beter "in de curve". Of de AudioNotes ook goed meten bij deze "mis-aanpassing"
is mij niet bekend. Speakerkabel is niet, zoals je zou verwachten, van PHY-HP,
maar uit de "keuken" van Kees Pel. Wellicht dat er op Kees' en Olaf's pagina
nog een keer uit de doeken gedaan wordt hoe deze precies is opgebouwd.. De ingrediënten
bestaan in ieder geval uit fijn zilver, papier en katoen. Hans kan z'n vingers
nog voelen van het "draaien", denkend aan de fabricage ervan... De voeten van
de versterker bestaan uit massief Ebbenhout gedraaide spikes, hetgeen volgens
Hans beter is dan menig fabrieksprodukt, tot in de honderden Euro's. Het netsnoer
is wel van PHY; koperen stranded geleiders, in dik katoen gewikkeld met stekers
en stekkerbak van bakeliet.
De CD-speler is van het fabrikaat Sony, de welbekende "777". Met een mooi solide loopwerk en een zware puck om de CD te "clampen". Deze speler is veelvuldig door de "pers" als zeer goed gerecenseerd en de audio-hemel ingeprezen. Ik zelf heb deze speler destijds ook in huis gehad, maar vond 'm ietwat te analytisch destijds (in mijn set...). De 777 ziet er imposant uit, je koopt zeker een stuk degelijkheid voor je geld waar je jaren plezier van hebt. De apparatuur die verder nog in het meubel staat is mij onbekend.
Hans is van zins om eerdaags een compromisloze versterker neer te zetten, gebouwd
op een houten chassis met alleen de mooiste onderdelen, zoveel mogelijk gebruik
makend van natuurlijke materialen. Hij is overtuigd van de (veelal onbekende)
kwaliteiten van natuurlijke materialen, waarvan men vroeger veelvuldig gebruik
maakte. Ook de filosofie achter de speakers is op deze leest geschoeid: het
gebruik van écht hout, géén MDF of andere composiet-materialen. Het geluid dat
deze materialen met zich meebrengen is moelijk te evenaren met kunstoffen. Niet
voor niets wordt bij de bouw van muziek- instrumenten gebruik gemaakt van alléén
maar de beste kwaliteit exclusieve houtsoorten. Overigens lenen niet alle houtsoorten
zich voor de bouw van luidspreker boxen en/of andere bekastingen voor audio
toepassingen, aldus Hans...
Natuurlijk heb ik ook geluisterd naar de set, sterker nog, daar was het bezoek
op gebaseerd. Meteen bij de eerste klanken wordt je gegrepen door de kwaliteiten
van de speaker. Mooi open, gróót geluidsbeeld en met name op houten instrumenten
"zit" een haast magische klank. De KM 30 heeft nog vele uurtjes nodig
om in te spelen en dát hoor je.. Het beeld is wat instabiel en de nuances vallen
van tijd tot tijd weg om plotsklaps weer terug te komen. Ook heeft de luisterruimte,
volgens Hans, nog een nare resonantie in de lagere frequenties waar nog wat
aan gedaan moet worden.. Dit rommelde inderdaad wat en gaf bij aanhoudende lage
tonen af en toe een korte "gons" in de ruimte. Ook verdenk ik de hogere belasting
van de eindbuis door de misaanpassing op de secundaire van de uitgangstrafo,
resulterend in een verminderde dempingsfactor en dus mindere controle op het
de laagweergave. Wél is de potentie aanwezig voor een zeer mooi, breed en kleurrijk
geluidsbeeld voor met name vooral klassieke muziek en kleinere bezettingen jazz-muziek
(volgens mij). De fervente rock/pop draaier zal met deze speaker niet zo snel
in zijn nopjes raken. Wat wél als een paal boven water staat, is dat je met
deze speaker een meubelstuk door ambachtelijk vakmanschap in huis haalt waar
je tegenwoordig lang naar zult moeten zoeken!
Waarom al zo vroeg naar deze luidspreker geluisterd? Ik bedoel,
als inspelen zo belangrijk is voor deze unit? Dat ligt 'm voornamelijk in het
feit dat de speakers een paar dagen later al op wereldreis moeten, naar de toekomstige
eigenaar in Indonesië.
Hans is (nog) redelijk druk met z'n huidige baan, maar zal vanaf volgend jaar
meer tijd voor de produktie van deze meubelstukken hebben. De vraag naar deze
luidsprekerkasten is er al, de naams bekendheid groeit gestaag, wereldwijd.
Tegen die tijd zal ook de demonstratie ruimte aangepast worden en zullen de
nieuwe versterker en de demonstratie modellen snel "van de werkbank rollen".
Eenieder is dan van harte welkom om, na afspraak, zijn oor op te steken bij
deze bijzondere produkten.
_______________