Luistershow Woudenberg 06-12-2004
"Studio Ammerlaan".
Zaterdag 6 december was er door Kees Pel een luistershow georganiseerd
of liever, om met de woorden van Kees te spreken, een concert. Een bijzonder
concert want er was ook een vergelijk van live-muziek met het gereproduceerde
geluid vanuit een audio installatie. Ook heeft Cees deze gelegenheid aangegrepen
om een oude kreet nieuw leven in te blazen: vroeger praatte men niet over
"Hi-Fi" en/of "High-End", toen was de term Werkelijkheids
Weergave (WW) gewoon! Een mooie oud-Nederlandse benaming die eigenlijk
precies beschrijft wat wij trachten te reproduceren via een audio-installatie!.
De lokatie van het concert was Woudenberg waar een (grote) garage voor
deze gelegenheid beschikbaar was gesteld. Deze garage was omgebouwd tot
een heuse luisterruimte: sfeerverlichting voor een gemoedelijke sfeer,
velourse gordijnen om de ruimte enigzins te dempen en voldoende meubilair
om de genodigden plaats te bieden. Ook de inwendige mens werd goed verzorgd:
koffie met versnapering vooraf, frisdrank of een wijntje tussendoor en
wederom koffie maar nu met een broodje als afsluiting. Perfect!
De geluidsinstallatie.
De weergevers waren van van Musical
Affairs; de Auris met PHY-HP KM30 als drivers. Dit is een redelijk
controversiële luidspreker die is opgebouwd uit klankhout. Anders
dan bij de meeste luidsprekerkasten is de kast van de Auris alles behalve
"dood". Het motto "elke massa komt uiteindelijk in
beweging, dus laat deze beweging positief bijdragen" is hier van
toepassing: De kast is slechts enkele kilo's zwaar, o.a. omdat de baffle
7mm dik is en de zijwanden "slechts" 4mm dik zijn...
Wel is
er alles aan gedaan om ongewenste kastresonanties uit te bannen.
Het front-end werd verzorgd door Audio-Cube
en bestond uit een tweetal loopwerken van 47-Labs,
de Flatfish en het Shigaraki loopwerk. De D/A-converter was een Shigaraki
non-oversampling dac. De Flatfish is voor deze gelegenheid gebruikt omdat
dit loopwerk net even beter combineerde met rest van de installatie dan
het Shigaraki loopwerk.
De buizenversterkers waren van Stefan Wapstra en mijzelf. De monoblokken
van Stefan zijn vanaf lijnnivo aan te sturen en zijn hebben als buisbezetting
Siemens Ba, Siemens Ca en TianJin 300B premium. De voeding bestaat uit
louter BlackGate NH in Super E-cap met een NRS op de 300B. De beide voorbuizen
hebben een ccs in de voeding en hebben als belasting een anode-choke voor
de Ba en een interstage voor de Ca. Van mij waren aanwezig de voorversterker
Mystique
en monoblokken Magique,
voor deze gelegenheid voorzien van
Full Music 2A3/n eindbuizen.
De speakerbekabeling was van de hand van Cees Pel en de interlinks van
Kees Piet. Netfiltering kwam van Audio-Cube (Furutech) en netkabels waren
deels zelfbouw en Siltech. Digitale signaaloverbrenging van loopwerk naar
dac was ook van Audio-Cube, echter zelfbouw.
Levende muziek
De
live-muziek werd verzorgd door gitarist Paul Oosterom, die voor deze gelegenheid
een aantal korte stukken speelde op een viertal verschillende gitaren:
2 akoestische gitaren (een spaanse en een klassieke) en 2 electrische
gitaren (een "Les Paul" en een Fender Stratocaster). De laatste
2 werden versterkt weergegeven door een buisversterker. Aanvankelijk was
de bedoeling dat de live-muziek zou worden gespeeld alvorens naar muziekweergave
via de audio installatie te luisteren om zodoende een aardig vergelijk
te kunnen maken, echter de frase "een goed muzikant is altijd te
laat" werd ook hier bewaarheid, en is "live gespeeld" tussen
de twee sets in.
Aanvang...
De show zou dus uit 3 passages bestaan; eerst de installatie met de versterkers
van Stefan, daarna gitarist Paul en afsluitend de installatie met mijn
versterkers, alles gescheiden door korte pauzes om de inwendige mens te
verzorgen. Precies om 1400 uur werd
aangevangen met het concert: inmiddels was de ruimte gevuld met zo'n 40(!)
toehoorders. Afwisselend werd er klassiek, pop en jazz gedraaid op redelijk
volume, alles een strak regime van Cees volgend. De installatie met de
versterkers van Stefan zetten een groot en breed podium neer met een weldaad
aan detail. Menige 'ooohs' en 'aaahs' kwam van de toehoorders met af en
toe een spontaan applaus...
Na de pauze was de beurt aan Paul Oosterom.
Beide akoestische gitaren kwamen eerst aan bod gevolgd door de 2 electrisch
versterkte gitaren. Korte muziekstukken werden afgesloten met applaus
en ontlokte vele vragen vanuit het publiek hetgeen een dergelijke omvang
kreeg dat Cees dit een halt toe te riep. Dat Paul overtuigend en met grote
klasse speelde mag duidelijk zijn... Het laatste gedeelte van de show
gaf een een ander geluidsbeeld dan het eerste , zonder hier overigens
afbreuk aan te doen - duidelijk een kwestie van smaak... Deze kombinatie
gaf evenveel detail maar met meer rust, het podium was even breed en groot
echter iets dieper. Wel was duidelijk dat er minder vermogen beschikbaar
was. Bij groot werk moest de volumeknop bijna geheel opengedraaid worden
(de volle 4 Watt!). Ook deze kombinatie ontlokte de toehoorders regelmatig
een applaus, zij het bij andere muziekpassages als bij de eerste set.
De overeenkomsten in klank in vergelijk tot het live-geluid, waren bij
beide kombinaties groot!
Nabrander...
Het "concert", zoals bedoeld door Cees, is niet georganiseerd
om een "winnaar" aan te wijzen v.w.b. de versterkers.
Het is dan ook geenzins de bedoeling geweest om te laten horen hoe "goed"
de installatie was zoals gepresenteerd. De bedoeling was om eens te laten
horen wat een geluidsinstallatie aan klank inleverd in vergelijking met
het oorspronkelijke geluid, in dit geval het gitaarspel van Paul.
Mij is het alleszins meegevallen hoe een geluidsinstallatie kan presteren in een "vreemde" ruimte, helemaal gevuld met mensen en met een minimale tijd aan voorbereiding. Waar 's ochtends de versterkers met "twee vingers in de neus" de ruimte ruimschoots vulden met muziek, hadden ze hier 's middags een behoorlijk grote kluif aan: dezelfde ruimte gevuld met (uiteindelijk) 50 toehoorders vraagt bijna twee keer zoveel vermogen om eenzelfde geluidsdruk neer te kunnen zetten...
PS. Cees bedankt!
_______________